Hainele si Ornamentele in Noul Testament – Atitudinea lui Pavel (I)

1Tim.2:9-10 – Vreau, de asemenea, ca femeile sa se roage imbracate in chip cuviincios, cu rusine si sfiala; nu cu impletituri de par, nici cu aur, nici cu margaritare, nici cu haine scumpe ci cu fapte bune, cum se cuvine femeilor care spun ca sunt evlavioase.

Pavel si podoabele femeii crestine Contrastul dintre infatisarea marii curve si mireasa lui Hristos apare de asemenea in sfaturile lui Pavel si Petru. Apostolii subliniaza contrastul dintre podoabele lumii si cele crestine. Sfaturile lor merita o atentie deosebita nu numai deoarece ele ne dau unele principii pentru imbracamintea crestina, ci si pentru ca ne furnizeaza o condamnare explicita a folosirii bijuteriilor si hainelor extravagante. Pavel introduce problema podoabelor femeii crestine in contextul sfaturilor lui privind inchinarea publica. Dupa ce sfatuieste pe barbati sa se roage public „ridicand maini curate fara manie sau indoieli”, adica in mod sincer si avand relatii bune cu altii, Pavel isi indreapta atentia asupra comportarii femeilor in inchinarea publica dupa cum citim in versetul de mai sus din 1 Timotei 2,9-10. Unii se intreaba care este relevanta acestor sfaturi pentru crestinii de azi, deoarece ei cred ca ele sunt doar pentru o situatie locala care era in Efes. Este suficient sa citim epistola 1 Timotei, pentru a vedea ca sfaturile lui Pavel sunt adresate nu doar bisericii locale din Efes ci Bisericii crestine in general. Cu toate ca epistola a fost scrisa pentru a contracara influenta unor falsi invatatori (1,3-6; 6,3-5), scopul lui Pavel nu este doar de a combate aceste invataturi false, ci si de a explica adunarii, liderilor ei si lui Timotei insusi, cum trebuie sa traiasca crestinii o viata frumoasa fata in fata cu invataturile eretice si cu depravarea paganilor.

Podoabe potrivite Contrastul aici este intre podoabele femeii crestine care isi traieste religia si cele ale femeii din lume, al carei scop este de a atrage atentia la sine. Fraza, „Vreau, de asemenea, ca femeile sa se roage imbracate in chip cuviincios” (in engleza: „sa se impodobeasca in chip cuviincios”) sugereaza ca Pavel nu este impotriva impodobirii in sine, dar aceasta trebuie sa se faca intr-un mod corect. Dorinta de a aparea bine in fata oamenilor nu este rea cand e corect motivata. Dumnezeu nu condamna adevaratele podoabe. El a umplut lumea cu lucruri care sunt nu doar utile, ci si frumoase. Nuantele de culori ale florilor, penajul pasarilor, blana animalelor, frumusetea corpului omenesc cu obrajii incantator, buze delicate, ochi scanteietori, toate aceste lucruri sunt prin natura lor, podoabe, deoarece sunt supra-adaugate la ceea ce este doar folositor. Dumnezeu putea sa faca toate fructele si legumele verzi, dar a ales o varietate de culori, astfel ca ele ne furnizeaza nu doar hrana, ci si frumusete.

Adevarata impodobire este aceea care permite unei persoane sa exprime adevarata infatisare. Trebuie sa fie o legatura intre viata interioara si infatisarea exterioara. A pretinde ca umbli smerit cu Dumnezeu in timp ce te impodobesti extravagant si ostentativ, este ipocrizie. Ceea ce purtam trebuie sa reflecte ca noi cautam mai intai Imparatia lui Dumnezeu si neprihanirea Lui in viata noastra.

Pavel descrie o impodobire corespunzatoare prin folosirea a trei cuvinte: „cuviincios, cu rusine si sfiala”. O privire atenta a celor trei cuvinte in greaca originala ne poate ajuta sa intelegem mai bine principiile lui Pavel, care sunt relevante pentru crestinii de azi. Imbracamintea modesta Primul cuvant grecesc folosit pentru a caracteriza felul de imbracaminte a femeii crestine este kosmios, (tradus de Cornilescu prin „cuviincios” – N. Trad.),  redat in cele mai multe versiuni englezesti prin „modest”. Intelesul lui kosmios este „potrivit, care vine bine, ordonat, demn”. Kosmios deriva de la ordinea manifestata in cosmosul care este universul lui Dumnezeu. Podoabele ordonate, bine calculate ale universului sunt un model pentru infatisarea exterioara. Cu referire la haine, kosmios inseamna „ceea ce este ordonat, decent, potrivit”. Dictionarul teologic al Noului Testament spune despre kosmios ca „descrie pe cineva care se disciplineaza pe sine si care este privit ca moral si respectabil”. Disciplina de sine si atitudinea umila a femeii crestine, este reflectata in afara de imbracamintea ordonata, demna si potrivita.

Pavel stia destul de bine ca haina unei femei este o oglinda a mintii ei. O imbracaminte ostentativa nu este in acord cu rugaciunea si devotiunea” scria Donald Guthrie. Intr-un mod asemanator, E. G. White scria: „Caracterul unei persoane este judecat prin stilul imbracamintii sale. Bunul gust, mintea cultivata vor fi manifestate prin alegerea unei imbracaminti simple si potrivite”.  In cartea sa, „Personalitate nelimitata”, Veronica Dengel vorbeste despre bunul gust in imbracaminte la fel ca si Pavel. „Bunul gust in imbracaminte porneste de la simplitate, continua cu „a veni bine”, si culmineaza cu potrivirea la ocazie. Culori stridente, material saracacios, combinatii nepotrivite, toate contribuie la prostul gust. Hainele trebuie sa vi se potriveasca. Prea largi, hainele pot cadea, iar prea stramte se pot rupe.. Simplitatea trebuie sa se impleteasca cu o linie frumoasa, potrivita, o croiala reusita. Tocmai absenta ornamentelor pune in evidenta frumusetea croitoriei.”

Sfatul lui Pavel ca hainele sa fie modeste, ordonate si potrivite este relevant si pentru crestinii de azi, si ne provoaca sa dam mare atentie infatisarii exterioare care trebuie sa fie ingrijita, demna, ca sa reflecte valorile morale interioare. El ne reaminteste ca ceea ce noi purtam reflecta nu doar gusturile noastre si valorile morale, dar si afecteaza comportamentul si atitudinea noastra. O haina potrivita tinde sa incurajeze o comportare potrivita.

Modestia conserva intimitatea Dumnezeu ne cheama sa ne imbracam modest nu doar pentru a preveni pacatul, dar si pentru a conserva intimitatea. Oamenii care vor sa pacatuiasca vor pacatui, oricat de modest vor fi imbracati. Puritanii si victorienii erau imbracati extrem de modest, dar aceasta nu i-a ferit de pacat. Dimpotriva, erau mai mult ajutati sa pacatuiasca, deoarece le trebuia un timp mai scurt pentru a se dezbraca… Scopul modestiei este nu doar de a preveni dorintele senzuale, dar si de a conserva ceea ce este foarte fragil si chiar fundamental pentru supravietuirea relatiilor de casatorie: capacitatea de a mentine o relatie profunda si stabila cu partenerul de viata. Chemarea lui Dumnezeu la o imbracaminte modesta este in realitate chemarea de a pastra si a proteja intimitatea noastra. Aceasta este o delicata si pretioasa capacitate pe care o putem pierde usor daca nu o aparam. Daca mariajul se vrea a dainui toata viata, asa cum intentioneaza Dumnezeu, atunci sotul si sotia trebuie sa conlucreze pentru a pastra, proteja si hrani intimitatea.  

Mandria modestiei? Sfatul lui Pavel de a ne imbraca modest, nu sugereaza ca ar fi vreun merit special in ignorarea infatisarii exterioare, prin purtarea unor haine ponosite, saracacioase, mai mult ca prin purtarea de bijuterii. Cineva poate viola codul de imbracaminte crestina prin indiferenta fata de infatisarea exterioara ca si prin a-i acorda o atentie excesiva. Unii se imbraca pentru a-si arata hainele frumoase, altii se imbraca extrem de simplu pentru ca ei vor sa convinga lumea despre umilinta lor. Ambele clase sufera de mandrie. Unii se mandresc cu hainele lor, ceilalti se mandresc cu umilinta lor. Ca sa ne ferim de extreme, avem nevoie sa tinem seama de primul principiu al lui Pavel: „Infatisarea exterioara trebuie sa fie ingrijita, ordonata, potrivita, astfel ca nimeni sa nu fie jignit prin ea”.

Sursa citatelor de mai sus este cartea Imbracaminte si Podoabe scrisa de Samuelle Bacchiocchi, capitolul Hainele si Ornamentele in Noul Testament

Un răspuns to “Hainele si Ornamentele in Noul Testament – Atitudinea lui Pavel (I)”

  1. Hainele si Ornamentele in Noul Testament Says:

    ruksitis

    1Tim.2:9-10 – Vreau, de asemenea, ca femeile sa se roage imbracate in chip cuviincios, cu rusine si sfiala; nu cu impletituri de par, nici cu aur, nici cu margaritare, nici cu haine scumpe ci cu fapte bune, cum se cuvine femeilor care spun ca sunt evla…

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: