1Pet.3:3,4 – Podoaba voastra sa nu fie podoaba de afara, care sta in impletitura parului, in purtarea de scule de aur sau in imbracarea hainelor,ci sa fie omul ascuns al inimii, in curatia nepieritoare a unui duh bland si linistit, care este de mare pret inaintea lui Dumnezeu.
1Tim.2:9 – Vreau, de asemenea, ca femeile sa se roage imbracate in chip cuviincios, cu rusine si sfiala; nu cu impletituri de par, nici cu aur, nici cu margaritare, nici cu haine scumpe.
Luca 12:23 – Isus a zis apoi ucenicilor Sai: Viata este mai mult decat hrana, si trupul mai mult decat imbracamintea.
Luca 12:22,23 – Isus a zis apoi ucenicilor Sai: De aceea va spun: nu va ingrijorati cu privire la viata voastra, gandindu-va ce veti manca, nici cu privire la trupul vostru, gandindu-va cu ce va veti imbraca. Viata este mai mult decat hrana, si trupul mai mult decat imbracamintea.
Luca 12:34 Caci unde este comoara voastra, acolo este si inima voastra.
În Predica Sa de pe Munte Hristos îndeamnã pe urmasii Lui sã nu lase ca mintea lor sã fie absorbitã de lucrurile pãmântesti. Satana a inventat moda pentru a tine mintea femeilor atât de ocupatã cu subiectul îmbrãcãmintii încât sã nu poatã cugeta decât putin la altceva. Datoria care revine mamelor de a creste pe copiii lor în învãtãtura si mustrarea Domnului nu poate fi îndeplinitã în timp ce ele continuã felul lor actual de a se îmbrãca. Ele n-au timp sã se roage sau sã cerceteze Scripturile ca sã poatã întelege adevãrul si sã-l predea copiilor lor. Nu este numai privilegiul, ci, si datoria fiecãruia, sã creascã zilnic în cunoasterea lui Dumnezeu si a adevãrului.
Prin apostolul Sãu, Domnul vorbeste aici, în mod expres, împotriva purtãrii de aur. Fie ca cei care au avut experientã sã înteleagã ca sã nu abatã din cale pe altii în privinta aceasta prin exemplul lor. Acel inel care încercuie degetul vostru poate fi foarte simplu, dar el nu este necesar, si purtându-l are o influentã rea asupra altora. În mod deosebit, sotiile pastorilor nostri sã fie foarte atente sã nu se îndepãrteze de învãtãturile lãmurite ale Bibliei cu privire la subiectul îmbrãcãmintii. Multe socotesc aceste instructiuni prea demodate spre a mai tine seama de ele, dar El, care le-a dat ucenicilor Sãi a înteles primejdiile din iubirea de îmbrãcãminte din timpul nostru si ne-a trimis o notã de avertizare. Vom lua noi seama la avertizare si sã fim întelepti?
Extravaganta în îmbrãcãminte este în continuã crestere. Sfârsitul nu este încã. Moda este în continuã schimbare si surorile noastre urmeazã pe urmele ei, indiferent de timp sau cheltuialã. Pe îmbrãcãminte se cheltuieste o mare sumã de bani, când ar trebui ca ei sã fie redati lui Dumnezeu, Dãtãtorul. Îmbrãcãmintea simplã si cu gust a clasei mai sãrace adesea apare în contrast izbitor cu îmbrãcãmintea surorilor lor mai bogate si aceastã diferentã adesea dã nastere unui simtãmânt de jenã din partea celor sãrace. Unele încearcã sã imite pe surorile lor mai bogate si împodobesc si încretesc si potrivesc materiale de o calitate mai inferioarã asa ca sã se apropie cât mai mult posibil de ele în îmbrãcãminte.
Mintea este întru totul ocupatã cu plãnuirea cum sã aparã asa de bine ca surorile lor. Pentru a împlini scopul acesta, este sacrificatã sãnãtatea fizicã, mintalã si moralã. Fericirea si favoarea lui Dumnezeu sunt puse pe altarul modei. Multe nu vor lua parte la serviciul divin din Sabat pentru cã îmbrãcãmintea lor nu avea sã aparã ca stil si împodobire, asemenea celei a surorilor lor crestine.
Simplitatea crestinã este sacrificatã pentru arãtarea dinafarã. Cei dintre pãzitorii Sabatului care au cedat influentei fatã de lume trebuie sã fie pusi la probã. Pericolele zilelor de pe urmã sunt asupra noastrã, si o încercare se aflã în fata poporului care mãrturiseste a fi al lui Dumnezeu pe care multi n-au asteptat-o. Va fi pusã la încercare autenticitatea credintei lor. Multi s-au unit cu cei lumesti în mândrie, vanitate si cãutare de plãceri, plãcându-le sã creadã cã pot face acest lucru si totusi sã fie crestini. Dar astfel de îngãduinte sunt ce îi despart de Dumnezeu si fac din ei copii ai lumii. Hristos nu ne-a dat un astfel de exemplu. Numai cei care se leapãdã de sine, si duc o viatã de cumpãtare, smerenie si sfintire, sunt adevãratii urmasi ai lui Isus si unii ca acestia nu se pot bucura de societatea iubitorilor de lume. Multi se îmbracã la fel ca lumea pentru ca sã aibã o influentã asupra necredinciosilor, dar aici ei fac o gresealã regretabilã. Dacã ei vor sã aibã o influentã adevãratã si salvatoare, sã trãiascã mãrturisirea lor de credintã, sã arate credinta lor prin faptele lor bune, si sã facã deosebire clarã între crestin si cel lumesc.
Cuvintele, îmbrãcãmintea, faptele sã vorbeascã despre Dumnezeu. Atunci, asupra tuturor celor din jurul lor va fi revãrsatã o influentã sfântã, si chiar si necredinciosii vor lua cunostintã cã ei au fost cu Isus. Dacã doreste cineva sã aibã o influentã care sã vorbeascã în favoarea adevãrului, sã trãiascã dupã mãrturisirea lor de credintã si sã imite astfel Modelul cel smerit. Mândria ignoranta, si nebunia sunt însotitori permanenti. Domnul n-are plãcere de mândria manifestatã în mijlocul poporului care mãrturiseste cã este al Lui. El este dezonorat de conformarea lor fatã de moda nesãnãtoasã, lipsitã de modestie si scumpã a acestui veac degenerat. Moda stãpâneste lumea; si ea este o stãpânã tiranicã, adesea obligând pe devotatii ei sã se supunã la cea mai mare incomoditate si lipsã de confort. Moda impune fãrã ratiune si percepe fãrã îndurare. Ea are o putere fascinantã, si este gata sã critice si sã râdã de sãraci dacã nu urmeazã calea ei cu orice pret, chiar cu sacrificiul vietii însãsi.
Satana triumfã cã planurile lui reusesc asa de bine si moartea râde de nebunia nimicitoare de sãnãtate si zelul orb al închinãtorilor la altarul Modei. Pentru a ocroti poporul lui Dumnezeu de influenta corupãtoare a lumii si spre a promova sãnãtate fizicã si moralã în mijlocul nostru a fost prezentatã reforma îmbrãcãmintii. Ea n-a fost intentionatã sã fie un jug al robiei, ci o binecuvântare; nu spre a înmulti munca, ci pentru a economisi cheltuiala. Aceasta ar deosebi pe poporul lui Dumnezeu de lume si astfel ar servi ca o barierã împotriva modei si nebuniilor ei.
Satana nãscoceste încontinuu câte un stil nou de îmbrãcãminte care sã se dovedeascã vãtãmãtor pentru sãnãtatea fizicã simoralã si el nu mai poate de bucurie când vede pe cei care mãrturisesc a fi crestini cã acceptã cu înflãcãrare moda pe care el a inventat-o. Cantitatea de suferintã fizicã provocatã de îmbrãcãminte nefireascã si nesãnãtoasã nu poate fi pretuitã. Multe au devenit invalide pe toatã viata prin conformarea lor cu cerintele modei. Dizlocãri si diformitãti, cancer si alte boli îngrozitoare sunt printre rezultatele cele rele ale îmbrãcãmintii la modã. Multe stiluri de îmbrãcãminte care erau nepotrivite si chiar ridicole au fost, în general, adoptate pentru cã aceasta era moda. Printre aceste mode periculoase erau acele cercuri mari care adesea pricinuiau o expunere necuviincioasã a persoanei. În contrast cu aceasta a fost prezentatã o îmbrãcãminte cu gust, modestã, si care vine bine, care va scuti de acele cercuri si rochii târâtoare, si procurã o îmbrãcãminte potrivitã membrelor corpului. Dar reforma îmbrãcãmintii cuprinde mai mult decât scurtarea rochiei si îmbrãcarea membrelor. Ea include fiecare articol de îmbrãcãminte a persoanei. Ea ridicã greutatea de pe solduri si atârnã rochiile de umeri. Ea înlãturã corsetele strâmte, care apasã pe plãmâni, stomac si alte organe interne, si provoacã încovoierea spinãrii si aproape un nenumãrat sir de boli. Reforma îmbrãcãmintii prevede protectie si dezvoltare potrivitã pentru fiecare parte a trupului. Pentru cei care au adoptat complet reforma îmbrãcãmintii, apreciind avantajele ei si luând cu dragã inimã pozitia lor în opozitie cu mândria si moda, ea s-a dovedit a fi o binecuvântare. Când e fãcutã cum trebuie, ea era o îmbrãcãminte potrivitã care vine bine, si s-a recomandat pe sine persoanelor cu judecatã sãnãtoasã, chiar si printre cei care nu erau de credinta noastrã.
Noi „am ajuns” a zis apostolul cel inspirat, „o priveliste pentru lume, îngeri si oameni” (1 Cor. 4,9). Tot cerul noteazã influenta zilnicã pe care o exercitã asupra lumii cei care mãrturisesc a fi urmasi ai lui Hristos. Surorile mele, îmbrãcãmintea voastrã vorbeste fie în favoarea lui Hristos si a adevãrului sacru, fie în favoarea lumii. Care este aceasta? Amintiti-vã cã trebuie sã rãspundem lui Dumnezeu pentru influenta pe care o exercitãm. Noi nu vom încuraja prin nici un mijloc nepãsarea în îmbrãcãminte.
Simplitatea în îmbrãcãmintea va face ca o femeie cu bun simt sã aparã în cea mai favorabilã luminã. Noi judecãm caracterul unei persoane dupã stilul de îmbrãcãminte pe care-l poartã. Gãtelile bãtãtoare la ochi trãdeaza vanitatea si slãbiciunea. O femeie modestã si evlavioasã se va îmbrãca modest. Un gust rafinat, o minte cultivatã, se va descoperi în alegerea unei îmbrãcãminti potrivite si simplã. Existã o podoabã care nu va pieri niciodatã, care va promova fericirea tuturor celor din jurul nostru în aceastã viatã, si va strãluci cu o strãlucire luminoasã în viitorul nepieritor. Aceasta este podoaba unui duh blând si smerit.
Dumnezeu ne-a poruncit sã îmbrãcãm sufletul cu cea mai bogatã îmbrãcãminte. La fiecare privire în oglindã sã li se aminteascã închinãtorilor modei de neglijarea sufletului. Fiecare ceas irosit cu îmbrãcãminte le va mustra pentru lãsarea intelectului sã stea nefolosit. Apoi ar putea fi o reformã care va înãlta si înnobila toate tintele si scopurile vietii. În loc de a cãuta podoabe de aur pentru exterior, se va depune un efort serios pentru dobândirea acelei întelepciuni care este cu mult mai de valoare decât aurul curat, da, care este mai pretios decât rubinele. Cele care se închinã la altarul modei au numai putinã tãrie de caracter si numai putinã energie fizicã. Ele nu trãiesc pentru o tintã mare, si viata lor nu îndeplineste un scop vrednic de laudã. Peste tot întâmpinãm femei ale cãror minte si inimã sunt absorbite de iubirea lor de îmbrãcãminte si de înfãtisare. Sufletul feminitãtii este pipernicit si micsorat si gândurile ei sunt concentrate asupra eului ei sãrman, vrednic de dispret.
Dar multe din pretinsele fiice ale lui Dumnezeu nu simt mustrãri de constiintã împotriva conformãrii obiceiurilor lumii în purtarea de aur, perle si gãtealã costisitoare. Cele care sunt prea constiincioase spre a purta aceste obiecte sunt privite ca înguste la minte, superstitioase si chiar fanatice. Dar Cel care binevoieste sã ne dea aceste instructiuni este Dumnezeu; ele sunt declaratiile Întelepciunii Infinite si cele care le nesocotesc o fac spre propriul lor pericol si pierdere. Cele care se agatã de podoabele interzise în Cuvântul lui Dumnezeu nutresc mândria si vanitatea din inimã. Ele doresc sã atragã atentia. Îmbrãcãmintea lor spune: Priveste la mine, admirã-mã. În felul acesta vanitatea inerentã naturii umane creste încontinuu prin încurajare. Când sufletul este hotãrât sã placã numai lui Dumnezeu, toate împodobirile inutile ale persoanei dispar.
Existã o contradictie categoricã între iubirea podoabei dinafarã si darul blândetii si duhului linistit. Pacea si bucuria va stãpâni în suflet numai când cãutãm în toate lucrurile sã ne conformãm vointei lui Dumnezeu. Iubirea de îmbrãcãminte primejduieste morala si face din femeie opusul distinsei femei crestine, caracterizatã prin modestie si sobrietate. Îmbrãcãmintea extravagantã, bãtãtoare la ochi, adesea încurajeazã pofta trupeascã în inima purtãtoarei si trezeste patimi josnice în inima privitorului.
Dumnezeu vede cã adesea ruina caracterului este precedatã de satisfacerea mândriei si a vanitãtii în îmbrãcãminte. El vede cã îmbrãcãmintea costisitoare înãbuse dorinta de a face bine. Cu cât mai multi bani cheltuiesc persoanele pentru îmbrãcãminte, cu atât mai putin pot avea sã hrãneascã pe cei flãmânzi si sã îmbrace pe cei goi, si curentii binefacerii care ar trebui sã curgã continuu, seacã. Fiecare dolar economisit prin a refuza eului podoabele inutile poate fi dat celor nevoiasi sau poate fi pus în vistieria Domnului spre a sustine Evanghelia, sã se trimitã misionari în tãri strãine, sã se înmulteascã publicatiile pentru a duce raze de luminã sufletelor din întuneric si rãtãcire. Fiecare dolar folosit fãrã a fi necesar lipseste pe cheltuitor de o pretioasã ocazie de a face bine.
Citatele de mai sus provin din cartea Solii pentru Tineret capitolul Imbracamintea si impodobirea si Marturii Volumul VI scrise de autoarea crestina Ellen White
ianuarie 16, 2012 la 12:49 pm |
foarte interesant…