1 Corinteni 10:31 – Deci fie ca mancati, fie ca beti, fie ca faceti altceva: sa faceti totul pentru slava lui Dumnezeu.
Pana aici, am studiat ca Scripturile nu ne ingaduie sa mancam orice, pentru ca sa fim curati, atat din punct de vedere spiritual, cat si din punct de vedere fizic.
Daca un cercetator al Scripturii trebuie sa tina cont de ce mananca pentru a nu se intina si a nu fi pedepsit de Creator (Isaia 66,17 – Cei ce se sfintesc si se curata in gradini, mergand unul cate unul in mijlocul celor ce mananca si carne de porc, si soareci, si alte lucruri uracioase, toti aceia vor pieri – zice Domnul), sa studiem cu atentie daca trebuie sa tinem cont si de ceea ce bem. Iata, de asemenea, un subiect mult controversat. Se pune intrebarea: De ce Isus a facut vin la nunta din Cana si de ce l-au invinuit fariseii?
Luc. 7:33-34 – In adevar, a venit Ioan Botezatorul, nici mancand paine, nici band vin, si ziceti: Are drac. A venit Fiul omului, mancand si band, si ziceti: Iata un om mancacios si bautor de vin, un prieten al vamesilor si al pacatosilor. Ar fi fost el invinuit daca ar fi baut must? De ce apostolul Pavel il sfatuieste pe tanarul Timotei sa bea vin?
1Tim: 5:23 – Sa nu mai bei numai apa, ci sa iei si cate putin vin, din pricina stomacului tau si din pricina deselor tale imbolnaviri. ,,Un pahar sau doua se pot bea”, se spune, ,,sa nu bei insa asa ca sa te imbeti. Si medicii recomanda putin alcool, pentru ca este necesar organismului pentru a primi energie si vitalitate!”
Toti cei care iubim Scripturile stim ca Duhul lui Hristos a vorbit prin gura si prin condeiul scriitorilor Vechiului si Noului Testament, asa cum declara chiar ele. Daca le studiem cu atenti, vom constata, dupa cum vom vedea, ca ele n-au ingaduit niciodata alcoolul, supranumit si bautura imbatatoare sau ametitoare sau bautura tare, cu atat mai mult pentru noi, care ne gasim in dispensatiunea Noului Testament si ne pregatim pentru revenirea Fiului lui Dumnezeu.
In vechime toti aceia care doreau sa se inchine Domnului, adica sa aiba o legatura deosebita cu Dumnezeu, timp de o zi, o saptamana, o luna sau mai mult, trebuiau sa duca o viata de nazireu in tot acest timp, asa cum sta scris:
Numeri 6:1-5 – Domnul a vorbit lui Moise si a zis: Vorbeste copiilor lui Israel si spune-le: Cand un barbat sau o femeie se va desparti de ceilalti, facand o juruinta de nazireat, ca sa se inchine Domnului, (vers. 1.2) sa se fereasca de vin si de bautura imbatatoare; sa nu bea nici otet facut din vin, nici otet facut din vreo bautura imbatatoare; sa nu bea nicio bautura stoarsa din struguri si sa nu manance struguri proaspeti, nici uscati. In tot timpul nazireatului lui, sa nu manance nimic care vine din vita, de la samburi pana la pielita strugurelui (vers. 3.4). In tot timpul nazireatului, briciul sa nu treaca peste capul lui; pana la implinirea zilelor pentru care s-a inchinat Domnului, va fi sfant; sa-si lase parul sa creasca in voie (vers. 5).
Este bine cunoscut faptul ca, in multe locuri din Orientul Mijlociu, apa nu este prea buna de baut. De aceea, samariteanca a venit departe (Ioan 4,7), la fantana lui iacov, care avea apa buna, si acolo s-a intalnit cu Isus. De ce apa nu este asa de buna acolo? Scriptura arata ca in anul 1656 de la creatiune a fost potopul si ca majoritatea oamenilor de pe glob se aflau atunci in acea parte a lumii. Din marele numar de oameni si de animale distruse de apele potopului, se obtine o mare cantitate de titei, motiv pentru care se gasesc putin izvoare cu apa buna de baut. Din aceasta cauza, in toate timpurile, chiar si astazi, oamenii de acolo au fost nevoiti sa bea sucuri de fructe si, in mod deosebit must sau zeama de struguri. Un astfel de exemplu il gasim in Geneza 40,11, unde se arata ca paharnicul storcea strugurii direct in paharul lui Faraon.
Dar, asa cum reiese din Scripturi, oamenii din acele vremuri, pentru a-si potoli setea, nu storceau strugurii numai pentru o singura ocazie, ci mult mai mult, spre a avea pentru mai multe zile: si, pentru ca la ei a fost si este foarte calc, mustul fermenta si devenea asa-numitul must trezit sau tulburel, care ii ametea sau ii imbata daca beau mai mult. Aceasta se pare ca a fost cazul lui Noe, pentru ca unii traducatori ca Segond, in franceza, Leander, in germana si altii, in Geneza 9,21 scriu ca Noe a baut vin si s-a ametit.
Constatam insa ca unii traducatori, cum este si Cornilescu, ,,vinul must”, care in limba greaca este ,,tiros”, sau tradus cu ,,vin”; iar ,,vinul fermentat”, care in greaca este ,,yain”si ,,oinos”, l-au tradus cu expresiile: ,,bautura ametitoare, tare sau imbatatoare”(vezi Numeri 6,3; Judec. 13,4; Luca 1,15). Una din dovezile ca se folosea acest must alterat este si textul din Fapte 2,13, cand in Ziua Cincizecimii, ucenicii fiind adunati in camera de sus, Duhul Sfant s-a coborat peste ei si, vorbind in limbi, evreii i-au invinuit: Dar altii isi bateau joc si ziceau: ,,Sunt plini de must”, adica sunt ametiti sau imbatati. Ori, stim ca oricat de mult must nealterat ar bea cineva nu se imbata, ci, daca face abuz, se deranjeaza la stomac.
Pentru acest motiv ,,nazireilor”nu le era ingaduit sa manance nici struguri, pentru a nu fi ispititi sa-i stoarca si sa bea must deja alterat, caci si acesta ,,ia mintile omului”, asa cum vom studia in Osea 4,11. Acum intelegem de ce aceia care din pruncie erau inchinati Domnului aveau obligatia sa pastreze cu sfintenie aceasta porunca a Domnului. Redam mai jos cateva exemple:
Jud. 13:4-5 – Acum ia bine seama sa nu bei nici vin, nici bautura tare si sa nu mananci nimic necurat. Caci vei ramane insarcinata si vei naste un fiu. Briciul nu va trece peste capul lui, pentru ca acest copil va fi inchinat lui Dumnezeu din pantecele mamei lui; si el va incepe sa izbaveasca pe Israel din mana filistenilor. Acesta a fost Samson.
Textul arata ca pana si mama, care era aleasa de Dumnezeu ca sa nasca un copil inchinat Domnului, n-avea voie sa bea vin, nici bautura tare, cu atat mai mult copilul.
Luc. 1:15 – Caci va fi mare inaintea Domnului. Nu va bea nici vin, nici bautura ametitoare si se va umple de Duhul Sfant inca din pantecele maicii sale. Acesta a fost Ioan Botezatorul.
1Tim: 5:23 – Sa nu mai bei numai apa, ci sa iei si cate putin vin, din pricina stomacului tau si din pricina deselor tale imbolnaviri. Multi folosesc acest text, in mod deosebit, ca sa justifice un pahar sau doua de vin alcoolic. Iata ce spune Scriptura despre Timotei: Imi aduc aminte de credinta ta neprefacuta, care s-a salasluit intai in bunica ta Lois si in mama ta, Eunice, si sunt incredintat ca si in tine. De aceea iti aduc aminte sa inflacarezi darul lui Dumnezeu care este in tine prin punerea mainilor mele. (2Tim. 1:5-6)
2Tim. 3:15 – Din pruncie cunosti Sfintele Scripturi, care pot sa-ti dea intelepciunea care duce la mantuire, prin credinta in Hristos Isus. Din cele trei texte, tragem justa concluzie ca Timotei a fost inchinat Domnului din pruncie si pus deoparte pentru slujba lui Dumnezeu, prin punerea mainilor asupra lui de catre Pavel. Pentru acest motiv, cu siguranta el ducea viata de nazireu (vezi Numeri 6,1-5). Ar putea declara cineva ca aceasta este o concluzie eronata. Dar, pentru sustinerea acestei afirmatii sigure, sa reimprospatam sfatul dat de Pavel lui Timotei: ,,Sa nu mai bei numai apa…”(vers. 23). Din aceste versete, reiese foarte clar ca Timotei, fiind din pruncie inchinat Domnului, nu bea nici un fel de suc de fructe si nici chiar de struguri, ci numai apa, si, in plus, constatatm ca n-a fost sfatuit sa bea putin bautura ametitoare.
Prov. 23:20 – Nu fi printre cei ce beau vin, nici printre cei ce se imbuiba cu carne.
Prov. 23:29-33 – Ale cui sunt vaietele? Ale cui sunt oftarile? Ale cui sunt neintelegerile? Ale cui sunt plangerile? Ale cui sunt ranirile fara pricina? Ai cui sunt ochii rosii? (vers. 29) Ale celor ce intarzie la vin si se duc sa goleasca paharul cu vin amestecat. Nu te uita la vin cand curge rosu si face margaritare in pahar; el aluneca usor, dar pe urma ca un sarpe musca si inteapa ca un basilic. Ochii ti se vor uita dupa femeile altora, si inima iti va vorbi prostii. (vers. 30-33)
Osea 4:11 – Curvia, vinul si mustul iau mintile omului. Desi inaintea lui Dumnezeu toate pacatele sunt la fel, totusi Duhul lui Dumnezeu prezinta pacatul curviei in Scripturi, ca fiind cel mai grav dintre toate celelalte, pentru ca el face cel mai mare dezastru printre oameni si adesea si printre urmasii lui Hristos (vezi Proverbe 6,32.33; 1 Corinteni 6,18.19). Deci, potrivit textului din Osea, Scriptura aseaza pe aceeasi treapta bautura alcoolica cu desfranarea. De aceea nici sa nu ne uitam la bautura alcoolica si nici chiar la mustul alterat.
Isa. 5:11 – Vai de cei ce dis-de-dimineata alearga dupa bauturi ametitoare si sed pana tarziu noaptea, si se infierbanta de vin!
Hab. 2:15 – Vai de cel ce da aproapelui sau sa bea, vai de tine care ii torni bautura spumoasa si-l ametesti ca sa-i vezi goliciunea! Dupa cum vedem, Scripturile ne atrag atentia sa nu bem noi si nici sa nu dam altuia sa bea.
Lev. 10:8-10 – Domnul a vorbit lui Aaron si a zis: Tu si fiii tai impreuna cu tine sa nu beti vin, nici bautura ametitoare, cand veti intra in Cortul intalnirii, ca sa nu muriti: aceasta va fi o lege vesnica printre urmasii vostri, ca sa puteti deosebi ce este sfant de ce nu este sfant, ce este necurat de ce este curat.
In vechime, in cortul intalnirii si, mai tarziu, in templul lui Solomon, nu era ingaduit sa intri baut. Se pune intrebarea: Acum insa cand nu mai este templul acela, mai au credinciosii o astfel de obligatie, asa cum o aveau cei de atunci?
Sa stim ca templul acela din vechime este acum si mai aproape de noi, suntem chiar noi insine, asa cum descopera Scriptura: 1Cor. 3:16-17 – Nu stiti ca voi sunteti templul lui Dumnezeu si ca Duhul lui Dumnezeu locuieste in voi? Daca nimiceste cineva templul lui Dumnezeu, pe acela il va nimici Dumnezeu; caci templul lui Dumnezeu este sfant, si asa sunteti voi.
1Cor. 6:19 – Nu stiti ca trupul vostru este Templul Duhului Sfant care locuieste in voi si pe care L-ati primit de la Dumnezeu? Si ca voi nu sunteti ai vostri?
Daca curvia si alcoolul iau mintile omului, asa cum zice osea, si o astfel de minte nu mai poate face deosebire intre ce este si ce nu este pacat, asa cum scrie in Leviticul 10,8-10, cu siguranta ca intr-un asa templu nu mai locuieste Duhul lui Dumnezeu. Daca cineva nimiceste corpul sau, care trebuie sa fie locasul Duhului Sfant, prin alcool, droguri sau altceva, pe acela il va nimici Dumnezeu, asa cum avertizeaza Pavel in 1 Corinteni 3,17.
Este alcoolul asa de distrugator? Ce spun oamenii de stiinta? ,,La inceput, bautura de alcool este o deprindere daunatoare. Cu timpul, ea devine o boala foarte grava care nu cruta nici un organ si duce in cele din urma la distrugerea fizica si morala a omului.”
,,Stiinta a dovedit in mod neindoielnic ca alcoolul nu este un aliment folositor organismului, ci, dimpotriva, el reprezinta o otrava puternica. Apoi,stiu si copiii care fac colectii de insecte ca nimic nu omoara mai repede aceste vietuitoare decat alcoolul.”
,,La om, dupa cum s-a aratat, toate organele sunt atacate de alcool.” (vezi brosura Alcoolismul, autori dr. M. Bratu si dr. D. Abulius, pag. 3,11,15). Avand in vedere textele si citatele de mai sus, Scriptura trage un semnal de alarma si avertizeaza categoric:
Deut. 29:19-20 – Nimeni, dupa ce a auzit cuvintele legamantului acestuia incheiat cu juramant, sa nu se laude in inima lui si sa zica: Voi avea pacea, chiar daca as urma dupa pornirile inimii mele si chiar daca as adauga betia la sete. (vers. 19) Pe acela Domnul nu-l va ierta. Ci atunci, mania si gelozia Domnului se vor aprinde impotriva omului aceluia, toate blestemele scrise in cartea aceasta vor veni peste el, si Domnul ii va sterge numele de sub ceruri. (vers. 20) Sa revenim insa la textul scris la inceputul acestui subiect, ca sa ne convingem daca Isus a baut sau nu alcool.
Luc. 7:34 – A venit Fiul omului, mancand si band, si ziceti: Iata un om mancacios si bautor de vin, un prieten al vamesilor si al pacatosilor, textul folosit adesea de multi, prin care sa se dovedeasca faptul ca Isus a folosit alcoolul pentru potolirea setei, pentru ca altfel nu L-ar fi invinuit fariseii.
Oare sa fi baut Isus alcool sau bautura ametitoare? Duhul Lui l-a inspirat pe Solomon sa scrie: sa nu ne uitam la vin cand face margaritare in pahar sau pe Osea, sa arate ca alcoolul si curvia iau mintile omului, iar Isus sa practice aceasta direct, impotriva inspiratiei Duhului Sau? Nu este Isus Acelasi ieri azi si in veci? (vezi Evrei 13,8)
Pentru ca Isus le spunea ca este Fiul lui Dumnezeu venit din cer, spuneau mai marii evreilor, El pretinde ca este inchinat Domnului, atunci, ziceau ei, El trebuie sa duca viata de nazireu – sa nu bea nici must dulce, si mai ales ca avea barba (Isaia 50,6), si parul lung la fel ca nazireii (Numeri 6,5).
La nunta din Cana, cu nici un chip n-a facut vin alcoolizat, tocmai impotriva inspiratiei Sale divine – studiu facut mai sus – ci must dulce, gustos, aromat si parfumat, incat s-au mirat toti mesenii.
Isus n-a putut sa-i dicteze lui Moise sa scrie ,,va sterge de sub cer numele tuturor bautorilor de alcool”, iar El insusi sa bea! In Franta s-a facut o expertiza si s-a constatat ca numai un pahar de vin baut de conducatorul auto scade atentia acestuia cu 33%, expertiza publicata… Deci Dumnezeul nostru sa nu fie pantecele! (Filipeni 3,19)
Ci, fie ca mancam, fie ca bem, fie ca facem altceva, sa facem totul pentru slava lui Dumnezeu. (1 Corinteni 10,31)
Constantin Petcu – O Singura Scriptura De Ce Atatea Religii
Lasă un răspuns